Какво е ZMA и какво е неговото приложение в спорта?
23 Aug
0

Какво е ZMA и какво е неговото приложение в спорта?

Автор: BestpowerBG Прочита: 30

Какво е ZMA и какво е неговото приложение в спорта?

ZMA e абревиатура, обозначаваща двата основни елемента в нея – Zinc and Magnesium Aspartate (Цинк и магнезий аспартат), но всъщност формулата включва по-широк кръг от елементи. ZMA се състои от специфични хелатни (органични) съединения на цинк и магнезий, в случая цинк монометионин, цинк аспартат и магнезий аспартат. Към тях е добавен и витамин B6 под формата на пиридоксин хидрохлорид. За да се използва това наименование, тези съставки трябва да са в точно определена форма и концентрация.

Ще кажете, че цинк и магнезий се предлагат във всяка аптека и присъстват във всяка мултивитаминна добавка. Да, но разликата между конвенционалните формули и тази патентована търговска марка е огромна. В тази формула присъстват специфични органични съединения на цинка и магнезия и по-конкретно две форми на цинк – цинк монометионин и цинк аспартат, а също и магнезий аспартат, притежаващ много по-различни свойства от масово разпространените магнезиев оксид и магнезиев цитрат.

Защо ZMA е толкова важна добавка за спортистите?

Комплексът ZMA е разработен специално за нуждите на усилено спортуващите хора. При редица изследвания е доказано, че при продължително физическо натоварване плазмените нива на магнезий и цинк спадат драстично, което води не само до значителна умора, но и до мускулни крампи, ускорен пулс, повишен оксидативен стрес, понижена дейност на имунната система и риск от сърдечна аритмия, поради изменените нива на калий при недостиг на магнезий.

Основната цел, с която е създадена тази минерална формула е повишаване нивата на свободен тестостерон в тялото на атлетите, а с това и увеличаване на мускулната маса. Сред доказаните ползи от приема на цинк-магнезиева формула са повишаване на хормоните с анаболни свойства, особено ако приемът се комбинира с други  суплементи като суроватъчен протеин, аминокиселини, креатин монохидрат и левцин.


Цинк

Цинкът е основен минерал, който е необходим за правилното функциониране на имунната система. Човешкият организъм се нуждае от цинк за активиране на така наречените T-лимфоцити (T-клетки), които подпомагат контролирането и регулирането на имунните реакции. Недостигът на цинк може да причини по-висока предразположеност към болести и настинки. Цинкът има важна роля в поддържане на здравословното състояние на кожата и мускулите. Влияе позитивно на възстановителните процеси на мускулите, заздравяването на раните и ограничава размножаването на патогенните бактерии. Цинкът е важен елемент при синтеза на протеини - молекулярен механизъм, който води до възстановяване на мускулите и растежа им.

Магнезий

Магнезият е един от най-важните минерали за човешкия организъм. Той участва в повече от 300 ензимни процеса, които регулират различни биохимични реакции в тялото, включително синтез на протеини, функции на мускулната и нервната система, регулиране на нивата на глюкозата в кръвта и регулиране на кръвното налягане. Магнезият е също така необходим за енергията, окислително фосфорилиране и гликолизата. Има важна роля в активното транспортиране на йони на калций и калий чрез отделни мембрани. Този процес е изключително важен за нервните импулси, мускулните контракции и нормалния сърдечен пулс. 

Витамин B6

Този витамин е тясно свързан с правилното функциониране на нервната система и подпомага имунната система. В човешкото тялото витамин B6 действа противовъзпалително и поради тази причина се използва като превенция на хронични заболявания като сърдечно-съдови заболявания и дори рак. Използва се за предпазване при анемии, които могат да бъдат причинени именно от недостатък на пиридоксин, тоест витамин B6. Ползите при употреба на Витамин B6 са много като например - помага поддържането на добро състояние на човешката кожа, за нормална функция на нервната система, при сърдечно-съдови заболявания ( помага да cе контролира нивото на мазнините, които се отлагат в човешкото сърце и около него, и по този начин предпазва от множество сърдечни заболявания ).

Ефекти и предимства от приема на ZMA?

  • Подобрява качеството на съня и то по-напълно естествен начин
  • Сутрин се чувствате по-наспани и отпочинали
  • Възстановява мускулите от тежки тренировки и предотвратява мускулните схващания
  • Ще се чувствате енергични и дееспособни през целия ден
  • Значително повишава собственото производство на тестостерон
  • Увеличава либидото и желанието за полов акт
  • Подпомага функцията на имунната система


Има ли ZMA странични ефекти?

Цинкът, магнезият и витамин B6 са напълно безопасни при прием в препоръчителни дози. Странични ефекти могат да бъдат наблюдавани при превишаване на препоръчителните дози и то в изключително високи количества. Странични ефекти като гадене и стомашен дискомфорт може да се срещнат ако се превиши препоръчителната дневна доза с много високи количества.

Кога е най-подходящо да се приема ZMA и каква е точната доза?

Препоръчително е да приемате ZMA един час преди лягане и 1-2 часа след хранене. По този начин не само ще подобрите усвояването му, но и  ще подобрите качеството на съня си. Избягвайте преди прием на ZMA да консумирате млечни продукти храни богати на калций.

Toчнaтa дoзa нa ZMA e 30 мг цинк, 450 мг мaгнeзий и 10,5 мг B6 - нитo пoвeчe, нитo пo-мaлкo. Kлиничнитe изcлeдвaния ca пoкaзaли, чe тeзи дoзи cъздaвaт пoлoжитeлeн eфeкт въpxy xopмoнaлнaтa cиcтeмa нa aтлeтитe. Aкo цинкa e нaд 50 мг тoвa вoди дo нeгaтивeн eфeкт въpxy имyннaтa cиcтeмa, мoжe дa кoмпpoмeтиpa мeтaбoлитния cтaтyc и дa  ce oтpaзи злe нa мycкyлния pacтeж и възcтaнoвявaнeтo. Maгнeзий пoвeчe oт 450 мг мoжe дa пpeчи нa съня.

Ние от BestpowerBG Ви препоръчваме WEIDER ZMA + Tyrosine:



Коментари
Напиши коментар

© Bestpower.BG 2017 - Всички права запазени