КАКВО Е ФЕТ БЪРНЪР ?

Фет бърнърите са хранителни добавки, които спомагат загубата на тегло, окисляват мазнините по време на тренировка или по друг начин поддържат метаболизма.Съществуват обаче много вещества, които се наричат ​​фет бърнъри.
В зависимост от състава можете да избирате от фет бърнъри, които съдържат само едно специфично активно вещество, или да изберете комплексен фет бърнър, който съдържа повече от едно вещество. В този случай отделните вещества също могат да имат синергичен ефект помежду си, какъвто е случаят например с кофеина, синефрина и екстракта от зелен чай. 

Ползи от употребата на фет бърнър:

  • Може да енергизира организма преди физическото натоварване
  • Помага на тялото да използва мазнините като гориво
  • Увеличава термогенезата – произвеждате повече топлина, която изисква повече енергия = повече изгорени калории, но също така и повишено изпотяване
  • Помага да постигнете по-интензивно физическо представяне с по-висока възбуда и концентрация, което означава, че изгаряте повече калории
  • Намалява апетита за храна
  • В следващите редове ще разгледаме най-често срещаните вещества в различните фет бърнари!

Кофеин:

Кофеинът е най-често използваният стимулант в световен мащаб, което е и причината да се фокусираме върху него по-подробно. Той има няколко възможни положителни ефекта, които можем да използваме във връзка с усилията за изгаряне на мазнини. След консумацията на кофеин в тялото се освобождава допамин, който е в състояние да подобри настроението или да предизвика еуфория.

При продължителна употреба обаче кофеинът може да „само“ да ни разсъни и ободри. Във връзка със загуба на тегло със сигурност ви интересува неговия термогенен ефект, което води до по-голям брой изгорени калории поради увеличеното производство на топлина.  В същото време се наблюдава повишаване на кръвното налягане, сърдечната дейност и стимулиране на тялото. Това е и причината, поради която хората с по-високо кръвно налягане трябва да внимават с приема на кофеин. Освен това, при продължителна консумация, кофеинът е в състояние да гарантира, че мастните киселини могат да се отделят от подкожните мазнини, които тялото ни използва като гориво.

Според EFSA (Европейски орган за безопасност на храните) обаче средностатистически здрав човек с тегло 70 kg не трябва да приема повече от 200 mg кофеин наведнъж. Ако предозирате кофеина, може да получите безсъние, раздразнителност, световъртеж, сърцебиене, както и повръщане и диария. 

Синефрин:
Синефринът (по-специално β-синефрин) е съединение, което се среща, например, в цитрусовите плодове. Той влияе на допамина, адреналина и норепинефрина в организма, което също може да повлияе на изгарянето на мазнините.Също така се свързва с ускоряване на скоростта на метаболизма, повишена липолиза и ускоряване на основния метаболизъм. Неговите ефекти са потвърдени и в науката. Едно проучване се фокусира върху калоричните разходи и заключава, че след прием на 50 mg β-синефрин, калорийните разходи се увеличават средно с 3,7% през следващите 75 минути.

И както бе споменато по-горе, синефринът се разбира добре с кофеина и те се допълват перфектно. Благодарение на този синергичен ефект можете да ги комбинирате, за да увеличите леко броя на изгорените калории по време на тренировка. Препоръчителната еднократна доза е 10-20 mg, която трябва да се приема 3 пъти на ден. Въпреки това, проучванията често работят с единична доза от 50 mg

Екстракт от зелен чай (EGCG):

В нашето тяло помага за увеличаване на количеството норепинефрин в определени процеси, което подпомага разграждането на мазнините. Предимството е, че освен EGCG, зеленият чай съдържа и кофеин, тъй като тези две вещества действат синергично. Ефектът на EGCG се потвърждава и от много изследвания, в които е установено, че спомага за увеличаване на енергийните разходи, както и за оксидация на мазнините.

Резултатите показват, че ежедневната консумация на зелен чай, включваща дози от 100-460 mg EGCG заедно с 80-300 mg кофеин в продължение на поне 12 седмици, води до статистически значима загуба на тегло и намаляване на процента на телесните мазнини. Значителен ефект се наблюдава при доза от приблизително 400-500 mg EGCG на ден.

Конюгирана линолова киселина (CLA):

CLA или конюгираната линолова киселина е добре известна сред хората, които се опитват да отслабнат, защото често се свързва със способността да намалява апетита, да ускорява метаболизма и да стимулира разграждането на мазнините. 
Можем да кажем със сигурност, че помага да се поддържат нормални нива на холестерол в кръвта, което може да повлияе на телесното тегло. Проучванията върху хора обаче се различават в заключението дали CLA има значителен ефект върху загубата на тегло. Ако има някакви разлики между групите, обикновено става въпрос за малки различия.
Дозата CLA на това вещество трябва да бъде в рамките на 3200-6400 mg

L-карнитин:

L-карнитинът отново може да се разглежда като вещество, което е свързано със способността да изгаря мазнините. За правилното му разбиране обаче трябва да приложим правилно принципа му на действие. В нашето тяло това вещество действа като „носител“, който транспортира мазнините (мастните киселини) до клетките, където се изгарят за енергия. По този начин достатъчното му количество в тялото помага на метаболизма на мазнините, което в крайна сметка може да доведе до отслабване.

Има два вида карнитин L-карнитин и D-карнитин, но само първия е биологично ефективен! Човешкия организъм може сам да произвежда L-карнитин, както и да си го набавя от различни видове храни. За жалост обаче набавянето на L-карнитин по тези начини е недостатъчно за процеса на изгаряне на мазнини, за това трябва да се приема под формата на хранителни добавки. За да получите максимални резултати се препоръчва приемането на 1500 мг. L-карнитин съчетано с аеробни упражнения, тъй по този начин основната енергия нужна на тялото идва от изгарянето на мазнините.

Разбира се има и други продукти който се използват за различните формули на фет бърнърите като:
  • Черен пипер – помага за загряване на тялото, подобряване на усвояването на други вещества, а оттам и цялостния ефект на фет бърнъра
  • Капсайцин – помага за загряване на тялото, може да намали апетита
  • Екстракт от джинджифил – джинджифилът обикновено помага за увеличаване на термогенезата
  • Бромелаин – екстракт от ананас – има антиоксидантно и противовъзпалително действие
  • Хитозан – може да помогне за намаляване на теглото, като може да блокира усвояването на мазнините и холестерола от храната
  • Теакрин – помага за повишаване на концентрацията и мотивацията
  • Хром – може да помогне за намаляване на апетита, има ефект за поддържане на нормални нива на глюкозата в кръвта
  • Тирозин – аминокиселина, която участва в производството на норепинефрин и допамин (техният дефицит може да доведе до стрес и невнимание)
  • Екстракт от зелено кафе – съдържа хлорогенова киселина, която може да намали риска от диабет
  • Витамини B6, B12 – имат ефект върху метаболизма, което е важно за производството на енергия, нервната система и спомага за намаляване на умората и изтощението
В заключение:
Ще напомним, че трябва да гледате на тези добавки като "помощник", а не ГЛАВЕН фактор в изгарянето на излишните мазнини. Ако не сте в калориен дефицит и не се движите, дори най-добрият фет бърнър няма да ви помогне да отслабнете. Ако обаче направите няколко промени в начина си на живот, това може да ви помогне да отслабнете и да направите цялостния процес по-приятен и дори по-бърз. 
Или както беше казал някой: "Асансьорът към успеха не работи, ще се наложи да използвате стълбите! "