Какво представляват (Верижно-разклонените аминокиселини) BCAA и какъв е начина им на действие?
02 Aug
0

Какво представляват (Верижно-разклонените аминокиселини) BCAA и какъв е начина им на действие?

Автор: BestpowerBG Прочита: 89

Какво представляват BCAA и какъв е начина им на действие?

Верижно разклонените аминокиселини (BCAAs) са много популярни във фитнес индустрията. Най-често се срещат в прахообразна форма или на таблетки, също така са ключова съставка в много предтренировъчни формули.

BCAAs са идеалното допълнение към храната за хора, които искат да покачат чиста мускулна маса и да се възстановяват по-бързо между отделните тренировки. Много подходящи са за хора, които искат да намалят подкожните си мазнини и същевременно да запазят мускулната си маса и мускулния тонус.

За да намалят подкожните си мазнини, трениращите трябва да намалят калориите, които приемат, за да бъдат в калориен дефицит. Това е необходимо условие, за да може катаболните процеси в тялото да вземат превес и да се постигне разграждане на мастната тъкан. Но редом с мазнините, има голяма вероятност да загубим от изградената мускулна маса. Това е така поради факта,че тялото започва да разгражда тъкани, за да си осигури енергия, когато сме на калориен дефицит - така редом с мазнините разгражда и мускули. Именно тук идват на помощ верижно разклонените аминокиселини (BCAA), които пазят мускулите от разграждане като служат за енергия на тялото по време на тренировка. Освен това BCAA осигуряват необходими аминокиселини за възстановяване на мускулната тъкан.


Какви са ползите от приема на BCAA, които трябва да знаем?

Намаляват мускулните щети и ускоряват възстановяването при активно трениращи. Изследoвателите предполагат, че е възможно това да се дължи на високата наличност на BCAA, които служат за подобряване протеиновия синтез и да намалят вторичните мускулни щети, свързани с тренировката. Подобни резултати има и при други по-ранни изследвания, като крайният извод предполага предпазването на мускулните протеини от катаболни процеси по време на и след тренировката. 

Подобряват концентрацията на ума по време на продължителни и тежки натоварвания. 

Потискат умората по време на продължителни натоварвания - ефектът се отдава на способността на BCAA да увеличават потока на триптофан към мозъчния рецептор 5-HT (5-хидрокситриптамин). Увеличаването на аеробната издръжливост и понижаването на умората при дълги аеробни дейности е условна. Засега има категорични становища, че този ефект е оптимален при начинаещи и средно-напреднали спортисти. Ползите от BCAA в подобряване на аеробната дейност е от минимална до почти нищожна при напреднали атлети. Противоуморният ефект е значителен и при открити дейности като катерене, ски, плаване и др. В случая се отбелязват значителни ползи при консумацията на високи дози BCAA (40-50 г) в продължение на часове;

  • Подобряват мускулното възстановяване при продължителни тренировки - установено е при маратонци

  • Увеличават издръжливостта и изгарянето на мазнини - при продължителни гликогенизчерпващи тренировки. 

Подпомагат чернодробното здраве при болни от чернодробна цироза, хепатит С - увеличават се изследванията, потвърждаващи ползата от включване на BCAA в лечението на болните. Снижават риска от рак на черния дроб при хора с чернодробни заболявания.


Подобряват апетита при раково болни

Предпазват от загуба на мускулната сила и маса при хора, болни от амиотрофична латерална склероза (ALS) - има данни, че забавят негативния ефект върху опорно-двигателната система при Лу Гериг синдром.

Намаляват синтеза на креатинин при системен прием преди и след тренировка. Това е свързано с участието им в клетъчния метаболизъм като енергия или синтез на белтъци. 

BCAA намаляват значително умората, което от своя страна увеличава интензитета на вашата тренировка. Това е една от основните причини, поради които, се препоръчва приемът им преди тренировка - и основната причина, поради която BCAA се включват в много предтренировъчни продукти.

Има ли странични ефекти от приема на BCAA?

Въпреки, че са напълно безвредни, приемът им от някои категории хора не е препоръчителен. Винаги се консултирайте с вашия лекар ако влизате в някоя от следните групи:

  • Кърмещи майки, бременни и кърмачета, малки деца 
  • Болни от Паркинсон и страдащи от нервно-дегеративни заболявания
  • Преди хирургична интервенция - повлияват нивата на кръвната захар, затова не е препоръчително да ги приемате преди операция.

Начин на приемане на BCAA:

Оптималния дневен прием е от 10гр до 20гр BCAA дневно. Препоръчва се приемът да е разделен на дози от 5гр, тоест е добре да имате от 2 до 4 приема през деня. Препоръчително е да се приемат - преди тренировка, по време на тренировка и след тренировка.

Ние от екипът на BestpowerBG Ви предлагаме няколко варианта на верижноразклонени аминокиселини BCAA:


Коментари
Напиши коментар

© Bestpower.BG 2017 - Всички права запазени