Есенциалните аминокиселини и какво трябва да знаем за тях.
01 Nov
0

Есенциалните аминокиселини и какво трябва да знаем за тях.

Автор: BestpowerBG Прочита: 81

Есенциалните аминокиселини и какво трябва да знаем за тях?

Есенциалните аминокиселини са тези, които не могат да бъдат синтезирани от тялото въз основа на други вещества и затова трябва да бъдат набавяни от външни източници като храна или хранителни добавки. Те не са есенциални, защото имат по-важно значение за тялото, а само защото единствените източници са извън него.

Есенциалните аминокиселини са девет.

Това са левцин, изолевцин, валин, триптофан, хистидин, лизин, метионин, фенилаланин и треонин. Те не трябва да се бъркат с условно есенциалните аминокиселини, с които се наименуват тези, които са нужни при определени условия или групи от хора.

Сред деветте есенциални аминокиселини има три, които се отличават от другите. Това са левцин, изолевцин и валин, които се наричат верижно разклонени или BCAA. Те се отличават с разклонена молекулна структура и съставляват близо 35% от есенциалните аминокиселини, които се намират в човешката мускулатура. Накратко съкращението BCAA произлиза от английското наименование Branched Chain Amino Acids, тоест аминокиселини с разклонена верига. Понятието BCAA се отнася по-конкретно до три есенциални аминокиселини - левцин, изолевцин и валин. Те се различават от останалите аминокиселини с това, че вместо в черния дроб се метаболизират директно в мускулите:


Левцинът - увеличава протеиновия синтез, помага в изграждането и регенерирането на мускулите. Освен това подпомага регулирането на инсулина и е една от двете аминокиселини, които не могат да се променят в захар.

Изолевцинът - регулира консумацията на глюкоза от организма, с което спомага енергията да се складира в мускулите, а не в мастните клетки.

Валинът - подобрява мозъчната функция, намалява умората и служи като средство за превенция от разграждане на протеините.

Кои за източнитице на есенциални аминокиселини?

Тъй като нашето тяло не е в състояние да произвежда есенциални аминокиселини, важно е да ги приемате чрез храната си. За щастие има много често срещани храни, които съдържат достатъчно есенциални аминокиселини. Храни, в които откриваме всичките 9 есенциални аминокиселини, се наричат комплексни протеини. Те включват месо, риба и морски дарове, домашни птици, яйца и млечни продукти. От растителните източници соя, киноа и елда съдържат всички 9 есенциални аминокиселини. Останалите растителни източници като ядки или бобови растения не се считат за комплексни протеини, защото не съдържат една или повече от една от есенциалните амиинокиселини.

Ако сте веган и вашата диета е разнообразна, можете да си осигурите правилното приемане на всички есенциални аминокиселини. Например консумирането на различни видове бобови растения, ядки и семена или зеленчуци ще ви помогне да посрещнете дневните нужди от есенциални аминокиселини дори без продукти от животински произход. Въпреки това  винаги можете да си ги набавите хранителни добавки EAA.


Хранителни източници на есенциални аминокиселини:

Лизин - месо, соя, яйца, черен боб, тиквени семки, киноа

Хистидин - месо, риба, домашни птици, ядки, семена, зърна

Треонин - сирене котидж

Метионин - яйца, ядки, семена, мляко, леща, соя

Валин - соя, сирене, фъстъци, гъби, зърна, зеленчуци

Изолевцин - месо, риба, яйца, сирене, леща, ядки и семена

Левцин - млечни продукти, бобови растения, соя

Фенилаланин - млечни продукти, соя, риба, боб, ядки, месо

Триптофан - сирене котидж, пиле,пуйка, овес, банани, фурми, сусам, кедрови ядки

Нашето предложение за Есенсицални Аминокиселини: 


Коментари
Напиши коментар

© Bestpower.BG 2017 - Всички права запазени